Školská reforma sa začína rozbiehať na čoraz vyššie obrátky. Po novom sa v tomto školskom roku začali učiť aj druháci a šiestaci základných škôl a druháci stredných škôl. Kroky reformy by mali postupne zmeniť spôsob vyučovania v našich školách. Za rozhodujúci krok je zo strany ministra považované schválenie zákona o výchove a vzdelávaní, pretože vytvoril priestor na uskutočnenie obsahovej reformy v základnom a strednom školstve. Na otvorenie nových možností vo vzdelávaní čakali nielen učitelia, ale aj žiaci, rodičia a v konečnom dôsledku aj zamestnávatelia či celá spoločnosť. S odstupom času si čoraz viac uvedomujeme, že mnohí z nich, predovšetkým pedagógovia, očakávali, že zmeny prídu automaticky a bezbolestne. Mysleli si, že stačí, aby boli napísané na papieri a poslané na školy. Žiaľ, v praxi to tak nefunguje. Zmena vzdelávacieho systému si vyžaduje zapojenie každého účastníka do tohto procesu. Zmeniť je však treba aj prístup, využiť to, čo reforma umožňuje. Každá škola, každý pedagóg v konečnom dôsledku sami rozhodnú, ako aplikujú nové možnosti. Reforma sa nedá robiť nasilu. Školský zákon priniesol obsahovú prestavbu. Začalo sa s výučbou postavenou na dvojúrovňovom vzdelávacom procese. Okrem štátnych vzdelávacích programov učia školy aj podľa vlastných. Školy tak dostali priestor na rozvíjanie tvorivosti a samostatnosti, na uplatňovanie nových metód a moderných foriem práce vo vzdelávaní. Okrem toho zákon zaviedol bezplatnú predškolskú výchovu detí v materských školách rok pred nástupom do prvého ročníka základnej školy. Tým sa umožnilo všetkým deťom v tomto veku, bez rozdielu ich sociálneho zázemia, pripraviť sa na povinnú školskú dochádzku. Novou legislatívou sa zároveň definuje nová školská sústava, ktorej súčasťou sa stali aj materské školy, základné umelecké školy, stredné odborné školy, jazykové školy a konzervatóriá. Stredné odborné učilištia zo zákona zanikli. Významná je skutočnosť, že sa do procesu vzdelávania po prvýkrát zaviedli stupne vzdelania v súlade s medzinárodnou klasifikáciou dosiahnutého vzdelania. Umožňuje to jeho porovnávanie a uznávanie v štátoch Európskej únie. Zákon dáva tiež možnosť uplatňovať nové formy vzdelávania a to najmä na základných školách, kde je možné na prvom stupni uskutočňovať domáce vzdelávanie žiakov. Ďalšou novinkou je zníženie počtu žiakov v triedach od materských až po stredné školy či zavedenie registra detí a žiakov základných a stredných škôl. Názory na reformu sú rôzne. Viac ako polovica škôl hodnotí obsah vzdelávania vymedzený v štátnom vzdelávacom programe ako dobrý, dokonca si myslia, že sa vzdelávanie v porovnaní s minulosťou zmenilo k lepšiemu. Školy uvítali možnosť zavedenia inovatívnych predmetov, profiláciu a vyššiu kreativitu. Poukázali však aj na nedostatky. Školskej reforme vytkli krátky čas na tvorbu školských vzdelávacích programov a veľkú administráciu, ktorá je so zmenami spojená. Stredné odborné školy nie sú spokojné so svojou vybavenosťou. Na druhej strane zase oceňujú možnosť integrácie odborov štúdia. Absolventi tým získajú širšiu kvalifikáciu a lepšie uplatnenie na trhu práce. Učiteľov však najviac trápia učebnice. Sťažujú sa, že nemajú z čoho učiť. Áno, reforma vzdelávania je rozsiahly a náročný proces, ktorý popri pozitívach prináša so sebou aj mnohé prekážky. Doteraz v rámci všeobecnovzdelávacích predmetov vychádzalo minimum nových učebníc a vydávali sa najmä reedície starých, v nových podmienkach nastala rozsiahla obnova učebnicového fondu, ktorá sa však ako proces nedá urýchliť. Bolo by to na úkor kvality a tá je prvoradá. Vytvoriť kvalitnú učebnicu si vyžaduje vysokú erudovanosť samotných autorov a tých je v prípade niektorých titulov málo. Meškajúce učebnice spôsobili mnohým učiteľom nejeden problém. V tomto smere si ich pedagogické majstrovstvo a skúsenosti zaslúžia ocenenie. V súvislosti so zmenami vo vzdelávaní je treba myslieť aj na vybavenosť škôl. Plánové zmeny sú prepojené s finančnou pomocou EÚ a to prostredníctvom národných projektov, ktoré majú za úlohu reflektovať na konkrétne požiadavky škôl v regiónoch na základe žiadostí. Projekty sú spojené so vzdelávaním učiteľov. Ukazuje sa, že školy majú veľa dobrých nápadov. Mnohé z nich menia obsah, metódy a formy výučby vo všetkých predmetoch, vytvárajú digitálne prostredie, posilňujú výučbu cudzích jazykov a to napríklad aj v rámci matematiky. Je pravda, že sa podarilo uzavrieť legislatívny proces a prijať už všetky právne normy, ktoré sú nevyhnutné na uskutočňovanie školskej reformy. Parlament schválil zákon o odbornom vzdelávaní a príprave, ktorý sa od septembra aplikuje v školách. Jeho cieľom je zabezpečiť prepojenie odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce a motivujúci priestor na vstup zamestnávateľov a súkromného investičného kapitálu do tohto vzdelávania. Zamestnávatelia sa budú môcť podieľať na tvorbe nového, ako aj na inovácii už existujúceho obsahu vzdelávania, na samotnom uskutočňovaní odborného vzdelávania a prípravy, ale aj hodnotení jeho kvality. Nová právna norma vytvára podmienky na využívanie daňových stimulov pre zamestnávateľov. Zamerané sú na zohľadnenie ich výdavkov, ktoré preukázateľne vynaložia do oblasti odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách a školských zariadeniach. Postavenie pedagógov rieši od novembra minulého roka nový zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch. Je to vôbec prvá právna norma, ktorou sa vytvorili rámce na zlepšenie spoločenského, sociálneho a ekonomického postavenia učiteľov, ale aj ich pracovného prostredia a pracovných podmienok. Učitelia si bezpochyby takúto pozornosť zaslúžia. Noválegislatíva ustanovila pravidlá na posudzovanie ich kvalifikačných predpokladov a vďaka nej získali aj postavenie chránenej osoby. Okrem toho im umožňuje predovšetkým kariérovo rásť. Systém kontinuálneho vzdelávania umožní získať kredity, ktoré budú merateľným ukazovateľom na priznávanie kreditového príplatku alebo im umožnia uchádzať sa o vykonanie atestácie. Získaný stupeň vzdelania a kariérový stupeň budú priamo ovplyvňovať odmeňovanie. Učitelia budú teda získavať kredity predovšetkým za absolvovanie akreditovaného vzdelávacieho programu, počet bude závisieť od jeho rozsahu a náročnosti.